Naar nieuws

Vijf tips voor meer werkgeluk in de zorg

26 september 2020

Heb je de vijf tips in de Week van het Werkgeluk op LinkedIn gemist? We zetten ze hier nog een keer voor je op een rijtje. Want werkgeluk in de zorg verdient meer aandacht dan één week per jaar!

🍀 Tip 1 Werkgeluk: Hoe creëer je duurzaam werkgeluk in de zorg? 

Om duurzaam werkgeluk te kunnen creëren, is de eerste stap om goed te weten wat het inhoudt. Werkgeluk betekent níet dat je de hele dag door je praktijk huppelt, dat er een tafeltennistafel is en er minimaal één keer per maand een VriMiBo wordt georganiseerd. Het gaat verder dan werktevredenheid of het verlagen van de werkdruk. Het gaat over de betekenis van je werk, de voldoening die je eruit haalt, of je plezier ervaart, je talenten worden benut, je de ruimte krijgt om te groeien en hoe je met je collega’s in verbinding staat.

🍀 Tip 2: Werkgeluk: Doe het samen!

In deze tip een link naar de post over het vinden van de ballon (geluk dus). De moraal mag duidelijk zijn en geldt ook voor werkgeluk. Het is zoveel makkelijker én leuker als je het niet alleen hoeft te doen. Begin daarom met het vinden van één of meerdere bondgenoten binnen jouw praktijk, zorgorganisatie of netwerk. Vraag je met elkaar af waarom jullie werkgeluk meer aandacht willen geven, wat jullie willen oplossen of waar jullie aan willen bijdragen.

🍀 Tip 3: Werkgeluk: Hou de teamspirit hoog, juist nu!

In deze tip geven we met name suggesties voor activiteiten die bijdragen aan waardering en verbinding. En op die manier bijdragen aan werkgeluk. Het hoeft niet groot en ingewikkeld te zijn. Ook met kleine activiteiten kun je resultaat bereiken. Waarom wachten? Begin vandaag nog! Het hoeft niet veel tijd te kosten.

🍀 Tip 4: Werkgeluk: Zorg (ook) voor jezelf!

“Zet eerst uw eigen zuurstofmasker of vóórdat u kinderen of anderen helpt”, je hoort het de stewardess in het vliegtuig iedere keer weer zeggen. En dat is júist in de zorg belangrijk, want je kunt alleen voor anderen zorgen als éérst voor jezelf zorgt. Vraag jij jezelf wel eens af:

  • Vind ik dat ik met mijn werk een waardevolle bijdrage lever?
  • Doe ik de dingen die echt bij mijn kwaliteiten passen?
  • Ga ik ’s ochtends fluitend naar mijn werk?
  • Zit ik vaak in een zogeheten ‘flow’ te werken en voel ik me betrokken bij mijn werk(zaamheden)?

Wellicht mooie vragen om te laten terugkomen in het werkoverleg met je leidinggevende of aan je werknemer te stellen in het eerstvolgende werkoverleg?

🍀 Tip 5: Word pro-actief op werkgeluk!

Nu je meer weet over werkgeluk, wat jullie met elkaar willen bereiken en wat je zelf kunt doen, kun je je organisatie onder de loep nemen, plannen maken en aan de slag!
Hoe doe je dat?

  1. Zorg ervoor dat de basis op orde is: werkende apparatuur, goed internet, goede koffie etc. Wanneer systemen niet werken, de werkomgeving niet uitnodigt tot samenwerken of de juiste voorwaarden ontbreken om je werk goed te doen, doe je de mensen in je organisatie tekort.
  2. Breng in beeld hoe jouw praktijk en zorgorganisatie ervoor staat op gebied van werkgeluk. Dit kun je doen door af en toe actief te vragen naar de speerpunten van werkgeluk, of gebruik te maken van tools als: Happinesslab.nl, Trindle of 2DAYSMOOD.
  3. Werken aan werkgeluk is iets wat je doet. Begin met een aantal kleine stappen, toon lef en wees niet bang om te experimenteren. Probeer uit wat past bij jouw praktijk of zorgorganisatie!

Wil je meer weten over werkgeluk of een keer met ons sparren, bel of mail ons gerust. Want wij willen niets liever dan gelukkige medewerkers in de zorg. Houd onze website en LinkedIn in de gaten voor meer inspiratie! Volg jij ons al?