Lekker blijven werken in de zorg: het belang van werkgeluk – Veerkracht (4)
In dit laatste artikel in deze reeks gaan we in op de vierde pijler van werkgeluk: veerkracht. Veerkracht helpt mensen om te gaan met teleurstelling, falen en fouten van henzelf, collega’s en anderen. Investeren in veerkracht betekent niet dat je als werkgever krampachtig moet proberen om fouten en teleurstelling te voorkomen. Dat is namelijk onmogelijk en het maakt jezelf en je medewerkers juist eerder kwetsbaar. Maar wat draagt dan wél bij aan veerkrachtige medewerkers?
Laten we vooropstellen, het leven en dus ook het werk is en hoeft niet altijd een feestje te zijn. Iedereen heeft een keer een baaldag of zit weleens in een wat minder fijne periode. Dat is oké. Werkgeluk vasthouden in moeilijke tijden is een kunst op zich. Bij tegenvallers heeft ons brein namelijk de neiging om extra aandacht te besteden aan dat wat niet (meer) goed gaat. Meer veerkrachtige werknemers ‘bouncen’ soepeler weer terug na een tegenvaller en zullen creatiever, innovatiever en optimistischer met de situatie omgaan.
Wat is veerkracht?
Veerkracht is het vermogen van mensen en systemen om ondanks een tegenslag toch een positieve uitkomst te verkrijgen, door gebruik van hulpbronnen, of door aanpassing van wat als een positieve uitkomst wordt gezien. Het sluit daarmee ook goed aan op het concept ‘positieve gezondheid’. Positieve gezondheid is het vermogen van mensen zich aan te passen en een eigen regie te voeren, in het licht van fysieke, emotionele en sociale uitdagingen van het leven. Het concept is gebaseerd op veerkracht, functioneren en eigen regie. Bij veerkracht is er altijd een wisselwerking tussen de persoon, zijn/haar sociale netwerk en omgeving. Want iemand met persoonskenmerken van een veerkrachtig persoon in een omgeving waar geen enkele voorziening of systeem is om op terug te vallen, zal daardoor uiteindelijk minder veerkrachtig zijn (Bron: Vilans). En dat geldt dus net zozeer in je werkomgeving en met je collega’s.
Drie tips om veerkracht bij je medewerkers te vergroten:
- Ondersteun je medewerkers bij een goed werkritme (pauzes, wandelen, aanwezigheid, gezond eten) en algemene goede levensstijl (sporten, slapen, eten).
- Bespreek de balans tussen werk en privé regelmatig. Weet jij hoe de thuissituatie van je medewerker eruitziet en of dit een plek is waar hij of zij kan opladen?
- Zet in op het verbeteren van het mentale welzijn van je medewerkers, bijvoorbeeld met een cursus mindfullness.
Nieuwsgierig?
Dit artikel is het vierde en laatste in een reeks over werkgeluk. Wil je meer weten? Neem contact op met Esmee Boerstal.
Over het thema ‘Lekker blijven werken in de zorg’ kun je meer lezen in deze artikelen:
Lekker blijven werken in de zorg: hoe krijgen we dat voor elkaar?
Lekker blijven werken in de zorg: Het belang van werkgeluk (1)
Lekker blijven werken in de zorg: Het belang van werkgeluk – Zingeving (2)
Lekker blijven werken in de zorg: Het belang van werkgeluk – Voldoening & Werkplezier (3)
Bronnen: Mura-inspiratiesessie ‘Lekker blijven werken in de zorg!’ op 16 november 2020, gegeven door Suzanne Nieuwenhuijs van Werkgelukt; Het Happy Office manifest door Maartje Wolff en Handboek Werkgeluk door Ad Bergsma.