Naar nieuws

Lekker blijven werken in de zorg: het belang van werkgeluk – Zingeving (2)

19 maart 2021

Waarom zou je op werkgeluk in de zorg in moeten zetten en hoe doe je dat? Omdat je door te investeren in werkgeluk, werkt aan de duurzame inzetbaarheid van medewerkers en het behoud van personeel in de zorg. En daarmee indirect een bijdrage levert aan het arbeidsmarktvraagstuk in de regio. In de vorige nieuwsbrief heb je kunnen lezen wat werkgeluk is en hoe je in jouw organisatie werkgeluk centraal stelt. In deze nieuwsbrief gaan we in op de eerste pijler van werkgeluk: zingeving. 

De eerst pijler van werkgeluk: zingeving

Alle mensen willen graag een betekenisvol leven leiden en betekenisvolle bijdragen leveren aan het leven van anderen en aan de maatschappij. Werk is daarbij een belangrijk middel. Als medewerkers ervaren dat ze gericht aan een doel kunnen werken dat betekenis heeft, stijgt hun werkgeluk. Meer zingeving draagt bij aan meer focus, effectiviteit en meer werkplezier (Hansen, 2018). Wanneer je direct met patiënten werkt, is de zin van het werk in de zorg veelal direct duidelijk. Toch is het ook voor zorgprofessionals goed om regelmatig stil te staan bij wat de reden is om in de zorg te (blijven) werken.

Drie tips om zingeving bij je medewerkers te vergroten

  1. Verdiep je samen in de maatschappelijke meerwaarde van de organisatie en de werkzaamheden;
  2. Laat je medewerkers met bevlogen collega’s binnen en buiten de organisatiemuren sparren om zich weer (opnieuw) bewust te worden van waar hun hart ligt en waar ze graag meer energie in zouden willen steken;
  3. Houd een mini-heisessie met de afdeling: waar staan en waar willen we heen? Wat betekent dit voor de taken die je doet? Neem je medewerkers mee in wat belangrijk is voor de organisatie.

Wat betekent werkgeluk voor jou en je organisatie?

De betekenis van je werk, de voldoening die je eruit haalt, het plezier dat je ervaart en hoe je met je collega’s in verbinding staat; dat is de kern van werkgeluk. Geeft je werk je energie? Inspireert je werk je? Ben je tróts op het werk dat je doet en op je organisatie?

Concreet betekent investeren in werkgeluk in de zorg dat het belangrijk is om eigenaarschap (via autonomie en vertrouwen) te stimuleren, voorbeeldgedrag te vertonen, continue waardering te laten zien en aandacht te besteden aan het welzijn en de individuele behoeften van jouw medewerker(s). Als medewerker staan persoonlijk leiderschap, autonomie en ontwikkeling centraal. En dan vooral daar samen, als medewerker, als team en met je leidinggevende het gesprek erover aangaan en omzetten in actie!

Nieuwsgierig?

Dit artikel is de tweede in een reeks over werkgeluk. De volgende keer gaan we dieper in op de pijler ‘voldoening’. Wil je nu al meer weten? Neem contact op via info@mura.nl. Over het thema ‘Lekker blijven werken in de zorg’ kun je hieronder meer lezen.

Artikel: Lekker blijven werken in de zorg: hoe krijgen we dat voor elkaar?

Bronnen: inspiratiesessie: Lekker blijven werken in de zorg! Op 16 november 2020, gegeven door Suzanne Nieuwenhuijs van Werkgelukt; Het Happy Office manifest door Maartje Wolff, Handboek werkgeluk door Ad Bergsma en World Happiness Report van de VN (2013, 2017, 2019).