Naar nieuws

Stress door verdere digitalisering in de zorg? Zo bereid je je voor

14 november 2023

Zorgverleners staan onder druk. Of dat nou komt door teveel administratie, personeelskrapte, de stijgende zorgvraag of de toenemende digitalisering. Toch is er echt iets te doen aan die stress. We delen graag de lessen van de sprekers van ons congres ‘Tijd voor Zorg? Zorg voor tijd!’ en niet toevallig ín de week van de werkstress. Collega Huub Creemers laat in dit tweede artikel in de reeks zien waarom de zorg niet zonder digitalisering kan én hoe we ermee om leren gaan.

De wereld verandert in razend tempo

De een omarmt verandering, de ander heeft er toch wat moeite mee. Maar of je het nu wilt of niet, de wereld én de zorg veranderen in razend tempo en dat gaat alleen maar sneller.

Wat dacht je van het aantal jaar tot ieder medium 50 miljoen gebruikers had? Zie de verbluffende snelheid van de laatste (19 dagen!!):

Er is razend snel, heel veel mogelijk. Daardoor verandert niet alleen onze leefomgeving maar ook onze werkomgeving en de inrichting van de zorg. Denk daarbij aan de verschuiving richting de eerste of nulde lijn of meer multi samenwerking. De communicatie verandert mee en wordt… steeds digitaler.

De patiënt verandert hierin ook, het is steeds vanzelfsprekender om gebruik te maken van moderne digitale communicatiemiddelen. De ‘nieuwe’ patiënt is goed geïnformeerd en vooral snel en verwacht dit ook van de zorg. Ondanks een groeiende groep ‘digitaal georiënteerde patiënten’ bestaat er een grote groep patiënten die zich hiermee beperkt bezig houden, deze verschillen vragen om creativiteit waarop de huisartsenzorg misschien wel ongevraagd moet inspelen.

Digitale zorg blijft én groeit

Dat digitale zorg alleen maar zal toenemen, blijkt ook uit:

  • ‘Digitale zorg’ wordt 15 keer genoemd in het Integraal Zorgakkoord (IZA)
  • Passende zorg betekent steeds vaker hybride zorg
  • WOZO (Wonen, Ondersteuning en Zorg voor Ouderen): zelf als het kan, thuis als het kan én digitaal als het kan!

Om de zorg toegankelijk en kwalitatief hoog te houden, focussen we volgens minister Ernst Kuiper in op:

  1. Meer samenwerking tussen de domeinen
  2. Versterking van de 1e lijn
  3. Inzet van digitale innovatie

Basiskennis voor iedereen

Elke medewerker in de zorg krijgt dus in meer of mindere mate te maken met digitalisering, dat vraagt om basiskennis en vaardigheden. Hoe zorg je ervoor dat je digitale stress voorkomt en word je er bedreven in? Neem je team mee in de nieuwe ontwikkelingen en neem digitale vaardigheden ook op als competentie binnen alle beroepsprofielen die werkzaam zijn in de zorg. Voor ieder type zorgorganisatie zijn er goede cursussen en methoden beschikbaar. Bijvoorbeeld bij initiatief Digivaardig in de zorg, het is zeer de moeite om daar een kijkje te nemen!

De coalitie Digivaardig in de zorg (een initiatief van ECP, Platform voor de Informatie Samenleving) zet zich al jaren in voor het verbeteren van digitale vaardigheden in de zorg. De missie: iedereen in de zorg voldoende digivaardig om goede zorg te kunnen leveren. Via de voor iedereen toegankelijke website www.digivaardigindezorg.nl zijn o.a. zelftesten en leermateriaal voor zorgprofessionals te vinden. Daarnaast delen en ontwikkelen ze materialen ter ondersteuning van degenen die binnen de eigen zorgorganisatie verantwoordelijk zijn voor of meewerken aan een project digitale vaardigheden zoals ICT’ers, projectleiders, digicoaches en docenten. Er worden ook conferenties, leerbijeenkomsten en andere gratis (online) evenementen georganiseerd.

Verschillen in digitalisering

Het is goed om te beseffen dat er een verschil is tussen Digitaal werken en Zorgtechnologie. Het onderscheid zit in:

Digitaal werken: Het gebruik van digitale ondersteuning (apparatuur en data) bij het monitoren, uitvoeren en begeleiden van administratieve taken en processen binnen de organisatie (roosters, dossiervoering, Excel, Word, etc) voor en door medewerkers.

Zorgtechnologie: Technologie om de kwaliteit van zorg te verbeteren voor medewerkers en cliënten. Producten, apps, websites, devices zoals smartphone en tablet.

De gevolgen voor de medewerker (en die zijn positief!)

Het mag duidelijk zijn dat digitalisering veel vraagt van medewerkers maar het levert ook ontzettend veel op.

Digitaal vaardige medewerkers:

  • Ervaren meer werkplezier (minder schaamte, onzekerheid én frustratie)
  • Zorgen voor minder verzuim en verloop
  • Zijn in staat tot snellere adaptie van innovaties en nieuwe systemen
  • Hebben de ICT-helpdesk minder nodig (bespaart geld)
  • Leveren hogere kwaliteit van zorg (minder fouten met applicaties) / Zorgen voor betere informatiebeveiliging
  • Zijn gemakkelijker in staat zich te blijven ontwikkelen
  • Zijn minder druk (minder afschuiven, efficiënter, minder tijdverlies!)

Vragen om jezelf te stellen

Dat digitalisering blijvend is en zich verder zal ontwikkelen, lijkt onomstotelijk vast te staan. Daarom is het goed om jezelf de volgende vragen te stellen:

  • Hoe hoog staan digitale vaardigheden in jouw organisatie op de agenda?
  • Wat kan je doen om dit één plek te verhogen?
  • Wie en wat heb je daarvoor nodig?

En… Wat doe jij morgen?

Meer informatie of aan de slag?

Ben jij ook geïnspireerd geraakt om aan de slag te gaan met digitale vaardigheden? Of kun je er nog wel wat (concrete) hulp bij gebruiken? Neem contact op met Huub Creemers of Esmee Boerstal.

Eerst wat meer weten? Lees in onze whitepaper ‘Zorgmedewerkers binden en behouden’ hoe je werk maakt van digitale vaardigheden binnen je team en organisatie. Ook hebben we een aantal andere interessante leestips voor je, doe er je voordeel mee!

Leestips!

Zeker doen deze e-learning: e-learning ‘Slimme Zorg van Nu’

De andere artikelen binnen het thema ‘Tijd voor zorg’: