Huisarts Alian Bouma: “Mijn consulten zijn vlotter, vrolijker en echt gelijkwaardig”
Alian Bouma is huisarts in Hilversum, zij past oplossingsgericht werken toe in veel consulten. “Oplossingsgericht werken is een hele praktische aanpak. Ik kan het direct, in het hier en nu toepassen op een probleem in de spreekkamer. Ik ga met mijn patiënten in gesprek over wat ze dromen en durven. En ik geef hen enorm veel applaus voor alles wat al lukt en verbetering brengt. Het is mooi om te zien hoe goed dit werkt bij patiënten die anders vastlopen. Zij gaan weer zelf aan de slag! Dat is voor mij als huisarts ook heel leuk.”
Richten op de toekomst
Alian deelt een casus: “Een jonge patiënte heeft twee keer een psychose gehad en kreeg vervolgens de diagnose schizofrenie. Ze vindt het lastig die diagnose te accepteren. Ik heb vervolgens met de psychiater overlegd. Ook hij gaf aan: wat heeft deze jonge vrouw te winnen met het accepteren van de diagnose, die voor haar voelt als een diskwalificatie van alles? Zo lang ze geen ziekteverschijnselen heeft, is het prima om het te laten. Ik heb dat in mijn benadering van deze patiënt meegenomen. We richten ons nu op de toekomst en ik geef haar volop complimenten. Het is voor haar nu veel minder spannend en beladen om mij te bezoeken. We zijn intussen vier jaar verder en het gaat erg goed met haar.”
Dat kun je niet zelf verzinnen
Alian deelt nog een casus: “Ik sprak de moeder van een zoon met autisme. Die jongen is hoog intelligent, maar valt steeds uit bij opleidingen. Toch hebben zijn ouders hoge verwachtingen en zijn ze continu op zoek naar hulp voor hun zoon. De zoon zelf is intussen 24, werkt naar tevredenheid in een fietsenstalling en heeft geen belangstelling voor hulp. Voor de moeder is dit lastig te accepteren. Door de jarenlange moeizame gesprekken over problemen op school, is ze de verbinding met haar zoon verloren. Iets dat ze erg mist. Ik vroeg haar: wanneer had je nog wél op een fijne manier contact met je zoon? Haar antwoord: tijdens een dagje winkelen en pizza eten. Toen viel het even stil. Deze moeder kwam binnen met een lijst wensen voor haar zoon en verliet de praktijk met het inzicht om simpelweg een dagje iets leuks te gaan doen. Dat kun je onmogelijk zelf verzinnen. Niet als zorgverlener en niet als patiënt. Dat ontstaat pas in een goed gesprek over mogelijke oplossingen.”
Rechtop zitten
Alian gunt het alle collega’s om zo te werken. “Mijn consulten zijn vlotter, vrolijker en echt gelijkwaardig. De positieve vragen halen vaak de angel uit een anders moeizaam gesprek. Je krijgt het probleem niet altijd opgelost, maar dat zou je anders vaak ook niet doen. En ik heb ook niet meer de illusie dat ik álles van mijn patiënten moet weten om ze te kunnen helpen. Dat is namelijk het mooie aan oplossingsgericht werken: ook al doe je ‘niks’, je geeft jouw patiënten houvast door ze aan het stuur te zetten. Ik ben als het ware de procesbegeleider. En door ze applaus, waardering en erkenning te geven, gaan ze vanzelf meer rechtop zitten.”
Meer weten over Oplossingsgericht werken?
Maak kennis met de vijf stappen van oplossingsgericht werken met de patiënt en de oplossingsgerichte basisvragen in de whitepaper ‘Oplossingsgericht werken: zo pas je persoonsgerichte zorg toe’ (klik om te downloaden). Of neem contact op met Susan Adam, zij kan je er alles over vertellen.