“OZOverbindzorg biedt overzicht in complexe situaties”
OZOverbindzorg is de plek waar alle communicatie tussen zorgverleners, mantelzorg en de patiënt zelf bij elkaar komt. Bij Mura weten we dat het systeem werkt. Wat vinden de mensen die er in de praktijk mee werken er zelf van? Wij vroegen het een mantelzorger en een wijkverpleegkundige. Waar zij het over eens zijn: “OZOverbindzorg biedt overzicht in complexe situaties en scheelt veel tijd”.
Je hebt anderen écht nodig!
“Ik ben alert op (toekomstig) complexe patiënten en zorg ervoor dat deze in OZOverbindzorg komen”. Aan het woord is Jeanet Roza, wijkverpleegkundige bij Santé partners. “Recentelijk waren we samen met een huisarts, praktijkondersteuner en dementieconsulent betrokken bij een echtpaar met dementie. Zij vormden steeds vaker een gevaar voor zichzelf. Ook verbale agressie kwam steeds meer voor. De situatie veranderde continue en begon uit de hand te lopen. Hierdoor was een aanvraag voor een rechterlijke machtiging (RM) voor een opname niet te voorkomen. Dat zijn complexe situaties waar veel communicatie nodig is. Gelukkig konden we via OZOverbindzorg snel actuele informatie uitwisselen met elkaar én met de familie. De dementieconsulent stelde de aanvraag op, de praktijkondersteuner vulde informatie aan en de thuiszorg gaf een dagelijkse update via OZOverbindzorg. Acties en tips werden eenvoudig op een veilige manier gedeeld. Iedereen heeft zo een actueel overzicht van de laatste stand van zaken in deze complexe situatie. Dat draagt écht bij aan betere zorg en tijdbesparing. Hoe het anders was gegaan? Dan hadden de zorgverleners meerdere MDO’s gehouden en hadden ze veel met elkaar gebeld. Dat had enorm veel tijd gekost.”
Jeanet is vanuit Santé Partners actief met het toevoegen van cliënten, uitleg geven aan collega’s en het agenderen van OZOverbindzorg op het wijkverpleegkundig overleg. Om het werken met OZOverbindzorg vanzelfsprekend te maken moet het onderwerp regelmatig onder de aandacht worden gebracht. Er is nu nog variatie in hoe actief collega’s er mee werken. Het kost tijd om het in de drukke dagelijkse praktijk te integreren, maar als je het goed gebruikt vervangt OZOverbindzorg andere manieren van contact. “Je hebt elkaar als professionals echt nodig! Als iedereen meedoet dan kunnen we de zorg echt optimaliseren! OZOverbindzorg brengt zoveel overzicht.”
Niet meer zo lang aan de telefoon bij de huisarts
Aan OZOverbindzorg doen ook een 91-jarige dame en haar dochter, die mantelzorg verleent, mee. “Ik haal het soms zelf een beetje door elkaar, want er gebeurt zoveel met mijn moeder!” vertelt de dochter. “Dan is het fijn om alles even terug te lezen in OZOverbindzorg en weer overzicht te krijgen. Ik kan zelf een berichtje sturen naar de praktijkondersteuner, de diëtist of de wijkverpleegkundige van de thuiszorg. Moeder vergeet soms wat de adviezen zijn of haalt ze door elkaar. Het is dan bijvoorbeeld niet meer duidelijk wat ze nu wel of niet mag eten en drinken. In zo’n geval is het handig om het advies even terug te lezen in OZOverbindzorg. Of een vraag te sturen naar de zorgverleners. Dat gaat heel eenvoudig. Voor de beveiliging moet nog een extra code worden ingevoerd. Dat is wel een extra actie, maar wel goed voor de privacy.” Voordat ze met OZOverbindzorg werkten, belden ze naar de zorgverleners. Vooral bij de huisarts hingen ze dan lang in de wacht. “Dit is sneller en handiger. Ja, wij vinden onze weg er goed in!”
Wil je weten wat OZOverbindzorg kan betekenen voor jouw organisatie? Neem contact op met Suzan Buitenhuis.
Lees meer:
- Go voor OZO!
- Eerste ervaringen met OZOverbindzorg: “Je krijgt de patiënt én zijn netwerk echt beter in beeld”
- OZOverbindzorg: communicatie als basis voor goede samenwerking