Naar nieuws

POH-GGZ Hannie van den Brink: “Met beeldbellen kun je veel beter inschatten hoe het écht met een cliënt gaat”

23 april 2020

COVID-19 stelt zorgverleners en patiënten voor nieuwe uitdagingen. Eén daarvan is het verminderde persoonlijke contact. Een consult in de praktijk of zelf een visite doen als praktijkondersteuner (POH), kan nu niet. Terwijl cliënten vaak wel behoefte hebben aan een andere vorm van contact dan alleen telefonisch of via e-mail. Mura Zorgadvies sprak met POH-GGZ Hannie van den Brink van Eerstelijns Centrum Tiel (ECT) over haar hernieuwde contact met cliënten via beeldbellen met BeterDichtbij. De eerste ervaringen zijn zeer positief!

POH-GGZ Hannie van den Brink

Tot vorige week deed Hannie, één van de POH-GGZ* van het ECT, de contacten met haar cliënten noodgedwongen zoveel mogelijk telefonisch. Sinds een week maakt zij gebruik van beeldbellen via BeterDichtbij. BeterDichtbij is een webplatform met een bijbehorende app waarmee zorgverleners via chat of beeldbellen contact kunnen onderhouden met hun cliënten. Het ECT gebruikte de BeterDichtbij-app al voor chat-contact met hun cliënten, maar door de uitbraak van het COVID-19 virus werd de urgentie voor beeldbellen ineens ook groot. Mura Zorgadvies ondersteunde het ECT bij de uitrol en de scholing van medewerkers in beeldbellen. Wij vroegen Hannie naar haar eerste ervaringen en wat het haar al heeft opgeleverd.

Waarom ben je gaan beeldbellen?

“We gebruiken BeterDichtbij al langere tijd voor het chatten. Maar doordat je cliënten nu niet meer ziet kun je lastig inschatten hoe het echt met ze gaat. Met beeldbellen heb je die mogelijkheid wel. Daarnaast is het voor nieuwe cliënten fijn om mij te kunnen zien en vind ik het ook prettig om hen te zien. Ook kun je aan iemands gezicht dingen aflezen die mensen niet zeggen of benoemen.”

Kun je daar een voorbeeld van geven?

“Vorige week sprak ik een mevrouw telefonisch. Ze zei dat alles goed met haar ging. Deze week heb ik contact met haar gehad via beeldbellen en zag ik dat ze erg vermoeid was. Toen ik dat benoemde bleek ze zich zorgen te maken en slecht te slapen. Het was de opening voor een goed gesprek. Zonder het beeldbellen had ik dit niet ontdekt en was het mogelijk snel slechter gegaan met deze mevrouw.”

Wat vind jijzelf van het beeldbellen en hoe ervaren cliënten het?

“Ik vind het leuk om te doen. BeterDichtbij is handig in gebruik. Cliënten moeten de app downloaden en zich eenmaal registreren. Ik stuur cliënten van tevoren een berichtje dat ze bijna gebeld worden. Zodra ik met hen ga beeldbellen gaat bij hen de telefoon over. Voor mij, in deze tijd, is het een geweldige oplossing.”

“Een deel van de cliënten is verrast dat deze mogelijkheid er is. Vooral nieuwe cliënten zijn enthousiast dat ze mij toch vanaf het begin kunnen zien, ook al kunnen ze niet fysiek langskomen. Voor angstige mensen is het erg fijn, het stelt ze gerust dat ze mij kunnen zien. Er is zoveel anders nu in hun leven en ik ben er nog steeds voor ze, dat geeft ze zekerheid.”

Zijn er ook cliënten die het niet willen?

“Er zijn cliënten die hun kinderen thuis hebben en daarom nu liever niet beeldbellen. Daarnaast zijn er cliënten met sociale angstklachten, die wellicht ook minder snel met beeld willen bellen. Het blijft uiteindelijk ieders eigen keuze.”

Denk je dat je het na de COVID-19 crisis ook blijft gebruiken?

“Waarschijnlijk wel voor een deel van de angstige mensen. Die hebben nu tussendoor telefonisch contact. Dat zal in de toekomst waarschijnlijk via beeldbellen gaan. De ander zien werkt toch geruststellender.”

Heb je nog tips voor zorgverleners die nog geen gebruik maken van beeldbellen?

“Ga het vooral doen en ervaren! Ik ben er erg enthousiast over geworden. Ik bespreek meteen bij de intake met een cliënt of beeldbellen een optie is, zo wordt het steeds meer ‘normaal’. Kijk eens mee met een collega die het al doet, probeer het een keer met een familielid, het heeft echt meerwaarde! En de techniek is eenvoudig, ook al ben jij of je cliënt niet zo digitaal aangelegd. Cliënten zijn zelf ook erg enthousiast dat je als zorgverlener deze mogelijkheid biedt en dat de zorg zo toch kan doorgaan. Hoe meer je er gebruik van maakt, hoe handiger je ermee wordt!”

Ben je als zorgverlener benieuwd naar nieuwe manieren van communicatie met je patiënt? Heb je vragen over het platform BeterDichtbij of andere apps om te kunnen beeldbellen? Neem gerust contact op met Marjoke Dijkema. Zij begeleidde de huisartsenpraktijken van het ECT, Fysiotherapiepraktijk De Gravin – De Kranshof – Passewaaij, Leefstijlcoaching Sione en Benu apotheken in Tiel bij de implementatie van BeterDichtbij.

*POH-GGZ staat voor Praktijkondersteuner Huisarts Geestelijke Gezondheidszorg. De POH-GGZ biedt ondersteuning en kortdurende behandeling door middel van consulten, visites en telefonische consulten. Ook kan de POH-GGZ in overleg met de huisarts bekijken of de cliënt doorverwezen moet worden naar de generalistische basis ggz of de specialistische ggz.