Blog: Van ‘oplossingenmachine’ naar werken vanuit de bedoeling
Door Ingrid Elie
Als we de ‘oplossingenmachine’ eens stop zetten. Stoppen met steeds vóór anderen oplossingen te blijven bedenken. Of dat nu patiënten zijn, burgers of medewerkers binnen je organisatie. En als we de focus veranderen naar het eigen oplossend vermogen van de ander. Door de ander (mede)eigenaar te maken van het probleem, activeren we dat oplossend vermogen. Zo krijgt iemand ook verantwoordelijkheid voor de oplossing en wordt het zijn oplossing. En dat werkt!
Probleemeigenaar is ook oplossingseigenaar
Het bovenstaande was voor mij de kern van de boodschap die Wouter Hart uitdroeg tijdens het event Anders Vasthouden in december. Ik deel zijn visie. Als ik alleen maar oplossingen aandraag aan een ander, dan is die ander ook alleen bezig met het uitvoeren van mijn oplossing. Grote kans dat diegene dan betrokkenheid en eigenaarschap mist; het is immers niet zijn oplossing. Je herkent het vast wel in je werk of in je gezinssituatie. Je vraagt je kinderen bijvoorbeeld iets te doen of te laten. Mochten ze de waarom-vraag stellen, dan antwoord je wellicht met: ‘omdat het zo hoort’. Ik betrap mezelf er ook wel eens op. Doordat de kinderen in dit geval geen probleemeigenaar waren leerden ze niet meedenken over een oplossing die ook hún oplossing voor hún probleem was.
‘Oplossingenmachine’ in de zorg vaker uitzetten
Laten we in 2020 in de zorg de ‘oplossingenmachine’ wat vaker uitzetten en niet alleen maar oplossingen voor de patiënt bedenken. Niet werken op een bepaalde manier omdat het nu eenmaal zo is afgesproken. Laten we steeds terugkeren naar de vraag: wat is de bedoeling? Laten we in elke situatie de patiënt als uitgangspunt nemen en hem eigenaar maken van het probleem. De patiënt blijkt vaak met ondersteuning van de zorgverlener, in staat een voor hem passende oplossing te bedenken. Daarmee wordt het zijn oplossing. Een oplossing die beter beklijft dan de oplossing uit de oplossingenmachine.
De praktijk
Vanuit Mura ondersteunen we deze beweging ook, bijvoorbeeld door het aanbieden van de training Oplossingsgericht werken. Want de theorie is mooi, maar hoe doe je dit in de praktijk?
In april start weer een training. Benieuwd hoe Fredrike Bannink, Pieter Jansen en Eva Kuiper je helpen Oplossingsgericht werken in de praktijk te brengen? Meld je hier vast aan voor de training Positieve gezondheidszorg: oplossingsgericht werken in de eerste lijn.
Inspiratie
Wil je je niet meteen opgeven voor een driedaagse training, maar zou je wel nader kennis willen maken met Oplossingsgericht werken en geïnsprireerd worden? Informeer dan naar de mogelijkheden om een inspiratiesessie voor jou en je collega’s binnen jouw organisatie te laten verzorgen. Onze adviseur Susan Adam vertelt je hier graag meer over.