Meer winst en werkplezier in de ouderenzorg: werk oplossingsgericht!
In een mum van tijd waren onze inspiratiesessies in juni over Oplossingsgericht werken in de ouderenzorg vol. Dat verbaasde ons eerlijk gezegd niet, want juist omdat deze groep zo hard groeit, is daar veel winst én werkplezier voor de zorgverlener te (be)halen. Hoe werk je oplossingsgericht met ouderen? En hoe nodig je ze uit om zelf doelen te formuleren? We nemen je kort mee in het gedachtegoed van oplossingsgericht werken met ouderen.
In de ouderenzorg, bijvoorbeeld als er sprake is van toenemende kwetsbaarheid of dementie, wil je als zorgverlener graag meedenken en voorbeelden van interventies en oplossingen delen. Dat doe je ook om te zorgen dat mantelzorgers hun zorg kunnen blijven verlenen zonder overbelast te raken, ook al trekken ze zelf nog niet aan de bel. Goedbedoeld, maar werkt dit altijd? Het vraagt een omslag in het denken om cliënt en mantelzorger ook meer zelf te laten nadenken over hun oplossingen.
“Kun je van een oudere met dementie wel verwachten dat hij of zij zelf de situatie nog zo kan overzien en zelf kan nadenken over oplossingen voor de problemen die zij ervaren? Of misschien deze problemen wel helemaal niet zien of ontkennen?”
Stapje voor stapje
Daarvoor heb je de oplossingsgerichte methodiek. René den Haan nam de deelnemers tijdens de inspiratiesessie mee in hoe dit werkt. Als je de oplossingsgerichte aanpak stapje voor stapje doorloopt in een gesprek, is de aanpak erg mooi toe te passen in de ouderenzorg. Maar dan in de meest basale vorm met korte, duidelijke, behapbare vragen. Het vraagt van de zorgverlener echt een andere manier van denken. Volgens de aanwezige zorgverleners vraagt dat tijd om er zelf in te groeien, zodat het in je eigen werkwijze komt te zitten. Daarom werd aanvullend gezegd dat de voortijdigezorgplanning-gesprekken daarvoor ook zo belangrijk zijn. Daarin kun je heel goed de oplossingsgerichte vragen stellen en deze geven meer inzicht in wat belangrijk en prettig is voor een oudere en zijn omgeving.
De zorgverlener moedigt aan
Hoe gaat het in z’n werk? De zorgverlener heeft de taak om de oudere en/of mantelzorger zo veel mogelijk aan te moedigen bij zijn eigen veranderingsproces. Hierbij maakt hij/zij gebruik van oplossingstaal. Dit houdt in dat de zorgverlener voortdurend let op positieve uitzonderingen en mogelijkheden. Een groot voordeel hiervan is, dat deze gedragingen al bekend zijn voor de cliënt. Hij hoeft dus niets bij te leren en bouwt voort op zijn eigen gedrag om vooruit te komen. Juist bij ouderen werkt dat goed.
De zorgverlener geeft nooit ongevraagd advies en stelt vooral open vragen. Hierdoor ontstaat ruimte voor het verhaal van de cliënt. De oudere krijgt de kans -en tijd- om zelf na te denken over sterke kanten, doel en oplossingen. En dat motiveert. Een doel dat geijkt is op iets wat echt belangrijk voor de oudere is, zet aan tot verlangen en veranderingsbereidheid. De stapjes die genomen worden zijn meestal klein, maar belangrijk genoeg om een positief verschil in het leven van de cliënt te maken.
Zin om er zelf mee aan de slag te gaan?
Deze methodiek vraagt natuurlijk meer uitleg en vooral oefening. Mura organiseert regelmatig trainingen ‘Oplossingsgericht werken in de ouderenzorg’, daarin kun je er volop mee aan de slag! Bekijk ons actuele trainingsaanbod.