Naar nieuws

Maart is de maand van de digitale fitheid, wij delen de tips met je

14 maart 2022

Door: Esmee Boerstal

Kijk jij ook meer dan vier uur per dag naar een scherm? Dan is het wel zo handig als je een beetje digitaal vaardig bent! Maar digitale vaardigheden aanleren en bijhouden gaat niet vanzelf. Dat heeft tijd, aandacht en onderhoud nodig. Daarom hebben verschillende partijen de  handen ineen geslagen en maart 2022 als de Maand van de Digitale Fitheid uitgeroepen. Wij doen mee! Jij ook?

De Maand van de Digitale Fitheid

Het is maandagochtend. Ik open mijn laptop en begin de dag met het doornemen van mijn mailbox. Ping! Oh, een collega vraagt via Teams of ik iets wil doen: “Tuurlijk, dat kan wel even tussendoor”. Een half uur later ga ik weer verder met mijn mailtje, maar na twee zinnen word ik er op gewezen dat mijn collega een wijziging heeft aangebracht in mijn projectplan (bedankt Microsoft voor de update?!). Met de komst van internet, je laptop, smartphone en tal van applicaties gaat werk verzetten tegenwoordig bijna vanzelf…. Toch?

Nou, volgens tech-filosoof Martijn Aslander leidt ons gebrek aan digitale fitheid tot meer stress, minder werkplezier en steeds meer burn-outs. We laten ons (te)veel afleiden door mails, notificaties en andere digitale berichten, waardoor we ons niet meer kunnen concentreren op ons échte werk. En gaat al die tijd die je aan je beeldscherm besteedt, niet ten koste van échte tijd en aandacht voor de patiënt? Hoe zorg je dat je slimmer digitaal werkt? Stel je eens voor dat het wél makkelijker en sneller kan. “Als we het mentale welzijn, de ontwikkeling, en het werkplezier van medewerkers serieus willen nemen, en tegelijk aan slagkracht en innovatie willen werken ontkomen we niet aan digitale fitheid”, aldus Martijn. In de maand van de digitale fitheid worden daarom tal van tips met je gedeeld.

Tips van de Maand van de Digitale Fitheid:

Kom in actie!

Ook jij hebt ze vast, die dagelijkse irritatiefactortjes (met dank aan Jochem Myjer). Dat moet toch beter, makkelijker en sneller kunnen? Ik noemde al mijn irritatiefactor: Wij werken met Office 365. Dit systeem is zo aardig om je te laten weten (met véél mailtjes) als er iemand in ‘jouw’ bestand werkt. Heel irritant, maar niemand bij ons nam ooit de tijd om uit te zoeken hoe je die meldingen uit kunt zetten. Tót iemand het wel deed, en we allemaal dagelijks veel minder van dit soort nutteloze mails kregen.

Mail ons jouw digitale irritatiefactortje en krijg de oplossing

Wat is jouw irritatiefactortje? Is dat iets in Word, Outlouk, Excel of andere producten uit het Office-pakket? Je telefoon die niet doet wat jij wil? Een digitale administratieve handeling die je meer tijd kost dan oplevert?

Tot 1 april kun je ze mailen naar mij, esmeeboerstal@mura.nl, en ga ik op zoek naar oplossingen die ik met jullie deel in de Mura-nieuwsbrief van april! (laatste tip: abonneer je op de nieuwsbrief, dan blijf je op de hoogte van meer zorg- en digi-nieuws).