Zorgmedewerkers binden en behouden, tips voor gelukkige medewerkers (waarom werkgeluk niet ‘soft’ en ‘fluffy’ is)
Wanneer organisaties aan de slag gaan met werkgeluk en duurzame inzetbaarheid dan beginnen ze vaak met de pingpongtafel en gratis fruit… om er dan achter te komen dat ze helemaal geen verandering merken. Hoe zit dat precies? We kunnen alvast verklappen dat écht inzetten op werkgeluk zeer de moeite waard is. Maar dan moet je er serieus werk van maken. Lees mee in dit vierde artikel naar aanleiding van ons congres ‘Tijd voor zorg? Zorg voor tijd!’.
Wat is werkgeluk (niet)?
Werkgeluk is geen werktevredenheid! Dat leggen we even uit… Collega Esmee Boerstal verdiept zich al jaren in werkgeluk en mag zich na haar recente opleiding nu officieel Werkgelukdeskundige noemen. Omdat ze vaak merkt dat werkgeluk wordt verward met werktevredenheid trapt ze de inspiratiesessie af door het verschil toe te lichten.
Werkgeluk wordt bepaald door zingeving, verbinding, voldoening en plezier. Het zijn emoties die je ‘in het moment’ voelt, die automatisch ontstaan en van jou persoonlijk zijn.
Werktevredenheid zijn zaken als salaris, een auto van de zaak, de werkplek, het werkfruit en de pingpongtafel. Het zijn zaken die naderhand zorgen voor resultaat, het is naar ratio en je vergelijkt het vaak met anderen. Het zijn zaken die je tevreden maken en zeker niet onbelangrijk zijn, maar die ongelukkig maken wanneer ze oneerlijk of afwezig zijn. Want 100 euro opslag is helemaal top… totdat je hoort dat je collega 200 euro opslag heeft gekregen. Een andere reden waarom deze zaken niet bijdragen aan ons geluk is omdat ze snel wennen én omdat ze even gemakkelijk weer ‘afgepakt’ kunnen worden. Een voorbeeld hiervan is het werkfruit; het wordt vaak geïntroduceerd en dan niet gegeten. Maar haal je het als werkgever weg, dán is dat reden voor gemopper.
Wat is werkgeluk dan wel?
Werkgeluk krijgt meer lading wanneer je het opdeelt in de vier pijlers van werkgeluk:
- Zingeving: bijdragen aan iets wat groter is dan jezelf, je nuttig voelen en verschil maken voor iemand anders.
- Voldoening: voortgang in betekenisvol werk, flow (uitdaging vs. competenties), resultaten boeken, persoonlijke groei en autonomie en eigenaarschap.
- Verbinding: gevoel van erbij horen, vertrouwen, psychologische veiligheid, jezelf kunnen zijn samenwerken, gewaardeerd worden en echte aandacht.
- Plezier: plezier en goede sfeer, vitaliteit: lekker in je vel zitten, energie krijgen van je werk.
Feiten en cijfers ondersteunen waarom inzetten op werkgeluk loont
- Gelukkige medewerkers presteren beter, dat zie je in de afbeelding hiernaast
- Cijfers die aandacht voor werkgeluk in de organisatie ondersteunen lees je hier
Kun je geluk beïnvloeden?
Het goede nieuws is dat geluk te beïnvloeden is. De helft van geluk heeft te maken met je aanleg, dat is puur genetisch. Dat betekent dat met de andere helft wel degelijk wat te doen is! Veertig procent is je eigen gedrag en tien procent gaat over de omstandigheden.
Op de werkvloer is het creëren van meer geluk een gedeelde verantwoordelijkheid. Werkgeluk begint bij jezelf, door hier bewust voor te kiezen. Niemand kan een ander gelukkig maken. De tweede stap is in actie komen! Zowel organisatie, leidinggevende als medewerker hebben een eigen rol. Als organisatie en leidinggevende en werkgever speel je een belangrijk rol. Wist je bijvoorbeeld dat ‘de leidinggevende’ in de top 5 staat van redenen waarom mensen ergens vertrekken? Uit onderzoek tijdens De Week van het Werkgeluk blijkt dat managers in de top 3 van dissatisfiers staan, kortom: als het niet goed gaat, word je er heel ongelukkig van. De rol van de leidinggevende is met name het faciliteren van persoonlijk leiderschap, uiten van waardering, tonen van voorbeeldgedrag, kwetsbaarheid en empathie én het checken individuele behoeften.
Aan de slag met de vier pijlers van werkgeluk!
Om meer geluk te ervaren, moet je meer dingen doen waarvan je gelukkig wordt. Zo, simpel als wat. Maar hoe doe je dat? De vier pijlers van werkgeluk bieden kaders om werkgeluk te vergroten. Tijdens het congres lanceerden we de Toolbox ‘Zorgmedewerkers binden en behouden’, daarin vind je per pijler concrete handvatten hoe je werk maakt van werkgeluk binnen jouw team en organisatie.
Wil je nog meer achtergrond en uitleg? Lees dan ook de Whitepaper ‘Zorgmedewerkers binden en behouden’.
We helpen je graag op weg
Ben jij ook geïnspireerd geraakt om aan de slag te gaan met werkgeluk? Of kun je er nog wel wat (concrete) hulp bij gebruiken? Neem contact op met Anne-Marie Winkelman of Esmee Boerstal.
De andere artikelen over het thema ‘Tijd voor zorg’: