Naar nieuws

Zorgprofessionals zeggen: Deze vijf digitale innovaties werken écht in de praktijk

16 februari 2023

Heb je de vijf digitale innovaties van de Regionale Slimme Zorg Estafette op LinkedIn gemist? We zetten ze hier nog een keer voor je op een rijtje. Want slimme tips die de zorg verbeteren, zijn altijd waardevol om te delen. Doe er je voordeel mee!

Mura organiseerde in de maand van de nationale Slimme Zorg Estafette een eigen regionale estafette met uiteraard, zorgverleners uit onze regio’s Gelderse Vallei en Rivierenland aan het woord. Deze vraag stond de hele week centraal: Van welke digitale innovatie word jij als zorgverlener blij?

Zorgprofessionals tipten deze favoriete digitale oplossingen:

  1. WeSeeDo
  2. eZorgpaden
  3. OZOverbindzorg
  4. Digitaal Advies
  5. MijnZR

Waarom? Dat lees je hieronder!

1.WeSeeDo

Jeroen te Lintelo, huisarts bij Eerstelijns Centrum Tiel vertelt.

Waarom werkt deze digitale innovatie zo goed in de praktijk?

“Met WeSeeDo kun je eenvoudig en veilig beeldbellen met de patiënt. Dat heeft een duidelijke meerwaarde bij de telefonische triage in de huisartsenpraktijk om de situatie van de patiënt in te kunnen schatten en kan worden gebruikt bij de beoordeling van een huidbeeld. Tijdens het telefoongesprek met de patiënt wordt een SMS gestuurd naar de patiënt met een link. Als de patiënt op de link klikt ontstaat (na toestemming van het gebruik van de camera op de telefoon) direct een beeldverbinding met de computer op de praktijk. Hiermee kan het toestandsbeeld of een huidbeeld van de patiënt worden beoordeeld. In veel gevallen kan de patiënt hierdoor direct geholpen worden. Samengevat: het is simpel in gebruik voor ons en de patiënt, voegt veel informatie toe en verhoogt de service aan de patiënt.”

Wat is je gouden tip?

“Ga het gewoon doen en deel het met je collega’s”

2. eZorgpaden

Angelique Groot, hoofd Centrum voor digitale zorg bij Ziekenhuis Gelderse Vallei vertelt.

Waarom werkt deze digitale innovatie zo goed in de praktijk?

“Onze patiënten krijgen via eZorgpaden precies op het juiste moment de informatie die voor hen van belang is. Die informatie vinden zij in het patiëntenportaal MijnZGV of in de MijnZGV-app. Via de beveiligde berichtenbox is eenvoudige communicatie mogelijk, wat zorgt voor laagdrempelig contact en dat is heel fijn. Ook kunnen patiënten vragenlijsten en dagboeken invullen die voor ons zichtbaar zijn in het medisch dossier. Zo kunnen wij het bezoek of beeldbelgesprek goed voorbereiden en hebben we tijdens het contact aandacht voor elkaar. We hebben ruim 80 eZorgpaden voor specifieke doelgroepen. Een daarvan is voor kinderen met overgewicht of obesitas. Momenteel zetten we hierin de next step en werken we met het hele netwerk aan een platform waar het kind, ouders en alle zorgverleners samenwerken. Dat is echt supergaaf. Dit project heet Be My Coach.”

Wat is je gouden tip?

“Ontwikkel niet voor maar mét de eindgebruiker, dus met de doelgroep aan de ontwikkeltafel!”

3. OZOverbindzorg

Daniëlle van den Hoogen, Beleidsmedewerker ouderenzorg en GGZ bij Zorggroep Gelders Rivierenland vertelt.

Waarom werkt deze digitale innovatie zo goed in de praktijk?

“We werken al ruim drie jaar in onze regio in de ouderenzorg samen in OZOverbindzorg (OZO). Dat is een digitaal communicatieplatform voor samenwerking en afstemming. De patiënt houdt de regie en geeft aan wie erin mogen werken. In plaats van het bellen van alle betrokkenen bij de zorg en ondersteuning van een kwetsbare thuiswonende oudere, kun je met OZO door een beveiligd bericht te versturen, iedereen voor wie het relevant is tegelijk informeren. De praktijkondersteuner weet zo bijvoorbeeld dat de wijkverpleegkundige de vraag oppakt en de mantelzorger is ook meteen op de hoogte. Je kunt in OZO het bericht bekijken en beantwoorden, wanneer het jou het best uitkomt. Voor de een is dat bijvoorbeeld net voor aanvang van de spreekuren en voor de ander aan het eind van de route. Ben je onderweg, dan kun je het bericht op je mobiele telefoon inzien en beantwoorden.”

“Als er een nieuw team ging starten met OZO, dan werd er vanuit de huisartsenpraktijk een startbijeenkomst georganiseerd. Hiervoor werden alle lokale samenwerkingspartners uitgenodigd. Het is belangrijk elkaar te kennen, als je op afstand met elkaar gaat samenwerken en daarover werkafspraken te maken. Het sturen van berichten maakt het werk efficiënter, er wordt namelijk alleen relevante informatie gedeeld. Teveel of onduidelijke informatie geeft ruis. En een bedankberichtje terugsturen, hoe aardig ook bedoeld, is echt niet nodig! In het begin is dat natuurlijk wennen.”

Wat is je gouden tip?

“Plan regelmatig een evaluatiemoment, dan kun je gemakkelijk tijdig bijsturen en voorkom je dat mensen afhaken, omdat de nieuwe innovatie niet optimaal wordt benut.”

4. Digitaal Advies tussen Huisartsen Gelderse Vallei en Ziekenhuis Gelderse Vallei

 Elly Martens, programmamanager eerste tweedelijn bij Huisartsen Gelderse Vallei (HAGV) vertelt.

Waarom werkt deze digitale innovatie zo goed in de praktijk?

“De huisarts legt een vraag over een patiënt digitaal voor aan een vakgroep van het ziekenhuis en krijgt vervolgens snel antwoord terug met een advies over de mogelijke behandeling. Dit doen huisartsen bijvoorbeeld als ze twijfelen over de diagnose of de behandeling – bijvoorbeeld wel of geen medicatie – of als de patiënt ongerust is, waarbij een doorverwijzing naar de specialist niet nodig is. Hierdoor hoeven patiënten minder vaak naar het ziekenhuis, terwijl zij wel de juiste behandeling krijgen. De patiënt krijgt zo de benodigde zorg door de eigen huisarts dicht bij huis, zonder het eigen risico aan te spreken.”

Wat is je gouden tip?

“De tijd nemen voor de implementatie, goede voorbeelden naar buiten brengen.”

5. MijnZR

Wendy Bosboom, bestuurder bij Ziekenhuis Rivierenland vertelt.

Waarom werkt deze digitale innovatie zo goed in de praktijk?

“We zetten ons continu in voor toepassingen die de zorg verbeteren en de zorg voor de patiënt makkelijker en prettiger maken. Het patiëntenportaal MijnZR is daar onderdeel van. Met dit portaal hebben patiënten inzage in hun eigen gegevens én ze hebben meer regie op de zorg die ze krijgen. Zo kunnen patiënten niet alleen hun dossier inzien en uitslagen bekijken maar ook een digitaal consult met een arts starten en herhaalrecepten aanvragen. Nieuw in MijnZR is het online aanmelden voor afspraken. Hierdoor kan de patiënt in het ziekenhuis direct doorlopen naar de betreffende polikliniek en hoeft men zich niet eerst aan te melden in de centrale hal. Efficiënter en sneller dus, zowel voor de patiënt als de zorgverlener. Ook zijn er aanmeldzuilen bij de poliklinieken waar de patiënt zijn digitale ticket kan scannen en direct kan plaatsnemen in de wachtkamer.”

“Uiteraard hebben we ook zorg voor patiënten die wel wat hulp kunnen gebruiken bij deze digitale ontwikkelingen, of die het gewoon prettiger vinden om dit in het ziekenhuis te kunnen regelen. Bij het Digi-Taal Servicepunt in de centrale hal van ons ziekenhuis helpen speciaal getrainde vrijwilligers patiënten onder andere met het invullen van online formulieren en de installatie en het gebruik van bijvoorbeeld MijnZR. Ook zijn we er alert op laaggeletterdheid en verwijzen we patiënten waar gewenst door naar taalhuizen in de regio. We merken dat patiënten het echt waarderen dat we ze ook hiermee op weg helpen om ze de beste zorg te geven die ze nodig hebben.”

Wat is je gouden tip?

“De samenwerking met verschillende afdelingen in het ziekenhuis, maar ook met maatschappelijke partijen maakt dat we deze innovaties goed kunnen implementeren. De vernieuwing is afgestemd op het gebruiksgemak van de patiënt. Met extra aandacht voor patiënten die het gebruik van digitale middelen niet makkelijk vinden. En waar patiënten nog extra hulp nodig hebben, kunnen zij bellen met de Helpdesk Digitale Zorg. Ook werken we samen met bijvoorbeeld Bibliotheek Rivierenland die de cursus DigiVitaler aanbiedt, een cursus digitale vaardigheden afgestemd op het gebruik van MijnZR, beeldbellen via BeterDichtbij en het inloggen met DigiD. Dit maakt dat de middelen die we in het ziekenhuis aanbieden, beter gebruikt worden en de zorg efficiënter maken.”

Meer informatie

Wil je een keertje verder sparren over digitalisering in jouw organisatie of praktijk? Neem contact op met Huub Creemers.

Lees verder:
Digitalisering in de eerste lijn
Infographic Digitalisering in Regio Rivierenland en Gelderse Vallei