POH Rita van Luunen: ”Het gebruik van OZOverbindzorg vergroot de zelfredzaamheid van de patiënt”
Steeds meer zorgverleners, patiënten en mantelzorgers omarmen communicatieplatform OZOverbindzorg. Waarom? Omdat zij merken dat het de samenwerking en de zorg rond een patiënt verbetert. We laten POH Rita van Luunen en een mantelzorger aan het woord over hun ervaringen.
Zorgen delen
Rita van Luunen, praktijkondersteuner bij huisartsenpraktijk Dodewaard is na een paar maanden gebruik van OZOverbindzorg ‘om’. “Het kost even wat tijd om handigheid te krijgen in het systeem maar als je die handigheid eenmaal hebt is het super. Ik heb nu een heel overzichtelijk beeld van de patiënt en hoef niet meer meerdere telefoontjes naar verschillende betrokkenen te doen wanneer er veranderingen zijn in de zorg voor deze patiënt. Andere zorgverleners en de familie zijn direct op de hoogte van de dingen die ik doe, en vice versa”.
Dit beaamt de mantelzorger die OZOverbindzorg gebruikt rondom de zorg voor haar ouders. Zij gebruikte OZOverbindzorg voornamelijk voor de communicatie rondom haar vader, die helaas recentelijk is overleden. Zij vertelt: “Ik heb de laatste tijd veel zorgen gehad om mijn vader. Die zorgen kon ik meteen kwijt in OZOverbindzorg. Wat ik heel fijn vond is dat de zorgverleners die betrokken waren bij de zorg voor mijn vader hier heel adequaat op reageerden. Mijn zorgen werden gehoord en er werd direct naar gehandeld dankzij de korte lijnen die OZOverbindzorg faciliteert.”
Alle partijen op één lijn
Beiden benoemen de relevantie van OZOverbindzorg. Zo vertelt de mantelzorger: “Zonder OZOverbindzorg waren er weken overheen gegaan om alle partijen op één lijn te krijgen, nu is iedereen meteen op de hoogte. Je merkte ook dat wanneer er een probleem ontstond, iedereen met oplossingen kwam, dat is voor mij echte samenwerking.” Rita: “We merken nu al een vermindering in het aantal vragen vanuit de familie. Ik denk omdat zij constanter op de hoogte worden gehouden. Daarnaast vergroot het gebruik van OZOverbindzorg de zelfredzaamheid van de patiënt omdat er ruimte is voor laagdrempelig contact. Dit merk je ook wanneer er bijvoorbeeld een MDO gepland moet worden, je hebt alle partijen dan snel bij elkaar.”
Patiënt langer in vertrouwde omgeving
Op de vraag of OZOverbindzorg ook crisissen en zwaardere zorg kan voorkomen of uitstellen antwoordt de mantelzorger duidelijk: “Samenwerking tussen de zorgverleners en snelle oplossingen voor problemen waar mijn vader tegen aanliep hebben ervoor gezorgd dat zijn valrisico verminderde en erger is voorkomen. OZOverbindzorg en betrokkenheid van de zorgverleners hebben ervoor gezorgd dat mijn vader langer op een fijne manier in zijn eigen omgeving kon blijven.” Volgens Rita werken ze nog te kort met OZOverbindzorg om echt een verschil te merken over het uitstellen of voorkomen van zwaardere zorg: “de tijd zal het leren.”
Mantelzorger: “Mede door OZOverbindzorg kon mijn vader thuis blijven wonen”
Kortere lijntjes
Rita ervaart dat nog niet alle zorgverleners even handig zijn in het werken met OZOverbindzorg. Rita: “Omdat niet iedere zorgverlener even handig is in het gebruik met dit communicatieplatform, is het soms even aftasten of OZOverbindzorg door alle gebruikers op de juiste manier wordt gebruikt. Ik ontvang soms berichten over zaken waarbij ik niet betrokken ben. Terwijl de afspraak is om alleen te communiceren naar de betrokkenen. Het juiste gebruik onder alle zorgprofessionals kunnen we nog verbeteren. Maar”, zegt Rita, “lijntjes zijn korter geworden, de communicatie is minder foutgevoelig en het systeem is overzichtelijk. We zijn ondanks wat kleine verbeterpunten, erg tevreden.” De mantelzorger kan dit beamen: “Mede door OZOverbindzorg kon mijn vader thuis blijven wonen. Ik vind het echt klasse! Je krijgt alle partijen zo snel bij elkaar, ik zou dit iedereen aanraden. Nu mijn moeders dementie verergert, is OZOverbindzorg hét systeem dat we zonder twijfel weer gaan gebruiken.”
Meer weten over OZOverbindzorg? Neem gerust contact op met Suzan Buitenhuis.