Blog: “Een infographic zegt meer dan 1000 woorden?!”
Door Esmee Peters
Een nieuw beleidsstuk van de zorgverzekeraar. En een notitie van VWS. En heb je het rapport met de resultaten van ons nieuwste project al gelezen? Via diverse media worden we overladen met interessante informatie. Vanwege gebrek aan tijd (en soms interesse) zijn we genoodzaakt deze berichten te ‘scannen’ in plaats van te lezen. Kan een ‘plaatje’ in de vorm van een infographic de oplossing zijn?
Infographics
Het gebruik van infographics heeft de afgelopen jaren een enorme boost gekregen, vooral door de toepassingen ervan in social media. Infographics vertellen de essentie van de boodschap met een verhaal, in één beeld. Infographics zijn bedoeld voor het overdragen van informatie, data en kennis, of het inzichtelijk maken van een concept of proces.
Terug naar de essentie
Samen met collega Ellen Selten heb ik de tweedaagse training ‘Infographics maken’ gevolgd. Hierin leerden we welke stappen gezet moeten worden om een infographic te kunnen maken. Feit blijft, we zijn in twee dagen geen grafisch designers: in een cursus van twee dagen leren we nooit wat een ander in een gehele meerjarige opleiding leert en met dagelijks oefenen in de praktijk. Daarnaast hebben we niet dezelfde middelen tot onze beschikking. De cursus gaf wél inzicht in wat er nodig is voor een goede infographic, bekend te raken met de taal van de grafisch designer zodat we onze wensen duidelijk kunnen maken én het leerde ons de basis om er zelf een op te stellen. Dit bleek ontzettend leuk om te doen! Daarnaast was het zinvol, want het dwingt ons ook – als maker – om terug te gaan naar de essentie van de boodschap.
Stappen
Wil je zelf ook aan de slag? We delen graag de belangrijkste stappen die je moet doorlopen:
- Bepaal je doel, doelgroep en hoofdboodschap;
- Verzamel de gegevens (data, informatie etc.);
- Organiseer je data: schrijf je hoofdonderwerpen op post-its (ongeveer 10-12) en schrijf je conclusie op;
- Verbinden: verplaats je post-its. Wat hoort bij elkaar? Wat moet extra aandacht krijgen? Hoe ga je structuur aanbrengen?
- Verbeelden: maak icoontjes of ga ernaar op zoek;
- Zet al je tekst/data in Excel en maak een stijl-moodboard van hoe je infographic eruit komt te zien (bijvoorbeeld in Pinterest of niice.co);
- Design je infographic, bijvoorbeeld met het gratis programma Piktochart;
- Check: Leest het als een verhaal? Is er een conclusie en een actie?
- Uitproberen: laat andere mensen je infographic bekijken. Wat valt op? Wat moet anders?
Sorry!
Meteen ook onze welgemeende excuses! Je hebt zojuist ongeveer 5 minuten besteed aan het lezen van deze tekst. Dat had natuurlijk ook gekund in één oogopslag, via een infographic! We doen ons best de komende tijd vaker informatie te presenteren in een infographic. Meer weten, of kunnen wij je helpen om een infographic te maken? Neem gerust contact met ons op!