Oplossingsgericht werken voor assistenten: ken jij de 7-seconden-regel?
Oplossingsgericht werken voor assistenten is soms het beste te illustreren met een voorbeeld. Ken jij bijvoorbeeld de 7-seconden-regel?
Stel je voor dat een patiënt een huisartsenpraktijk binnenkomt:
Situatie 1: Hij wordt even vriendelijk ontvangen door de assistent die vertelt dat de huisarts hem over 10 minuten komt ophalen. “Ah mooi”, denkt hij, “kan ik nog even wat lezen. Hé, ze hebben hier sanseveria’s. Die zijn weer helemaal de trend tegenwoordig”.
Situatie 2: Hij wordt niet ontvangen in de huisartsenpraktijk, gaat in de wachtkamer zitten en weet dus niet hoe het gaat verlopen, dan stoort hij zich waarschijnlijk aan de onduidelijkheid, daardoor voelt het wachten lang, hij ziet de sanseveria’s en denkt “Wat een bejaardenhuisplanten!”.
Een basisregel uit de hospitality is dat de eerste 7 seconden van iemands bezoek, bepalen hoe hij de rest ervaart. Als je dat vertaalt naar de zorg dan heeft dat niets te maken met rode lopers en ja-knikken, maar met oprechte aandacht en duidelijkheid voor de patiënt.
Wat je als assistente nog meer kunt inzetten in je contacten met een patiënt, leer je in de training ‘Oplossingsgericht werken voor assistenten’. Want uiteraard maak je daarin, zoals de naam al zegt, kennis met de methodiek van oplossingsgericht werken.
Ervaring van een assistent
“Het is zo fijn om ook van andere assistenten te horen hoe zij dingen aanpakken!”, hoorden we van een assistente tijdens de vorige training. “Want je krijgt niet alleen handige tips, uit oplossingsgericht werken of hospitality, je kunt ook je eigen vragen stellen, bijvoorbeeld over zaken waar je dagelijks tegenaan loopt. Dan hoor je van de mensen in de groep hun goede voorbeelden. Het is bijna als een boeket, waar je de mooiste bloemen uit pakt die bij je passen!”
Training Oplossingsgericht werken voor assistenten op 21 maart
Klinkt dat interessant? Op 21 maart is er weer een training voor assistenten. Lees meer of schrijf je in via deze pagina!