Digitale toepassingen: de keuze is reuze… Hoe zorg je dat ze ook echt gebruikt worden?
Blog door Esmee Boerstal.
Het is 6:50 uur als ik in de trein stap richting Den Haag. Het voelt als een schoolreisje. Ik ben op weg naar een écht congres met échte mensen! En na deze dag op de ICT & health openingsmanifestatie was ik veel tips, inspiratie en ideeën rijker. Mijn ervaring deel ik hier graag met jullie.
Because I’m Happy!
Zodra ik het nieuwe en theatrale congrescentrum Amare binnenkom voel ik meteen de ontspannen, maar ook opgewonden sfeer van de vele andere deelnemers (meer dan 1000). Neuzend bij de standjes van aanbieders als KPN Health, Philips, Watcher, BeBrigth en Cisco raak ik al snel enthousiast over het scala aan digitale mogelijkheden in de gezondheidszorg. In de theaterzaal klinkt het liedje Happy van Pharrell Williams en dat versterkt de positieve sfeer nog meer. Inspirerende sprekers betreden gedurende dag het podium, waarbij voor mij Maurice van den Bosch (bestuursvoorzitter van het Amsterdamse OLVG), Egge van der Poel (auteur van het boek Geheelmeesters), Sjoerd Emonts (BeBright) en minister Conny Helder er voor mij uitspringen. Kernwoorden: samen, vitaliteit, preventie, slimmer, creativiteit en opschalen.
De toekomst van de zorg begint vandaag
De urgentie om dingen anders en slimmer te doen in de zorg wordt met de dag groter. De vraag naar zorg stijgt en het aanbod van mensen die de zorg willen en kunnen bieden, wordt kleiner. Eigenlijk is iedereen het eens: het moét anders, en hiermee starten we liever vandaag dan morgen.
Maurice Van den Bosch, bestuursvoorzitter van het Amsterdamse OLVG vertelt dat we aan twee knoppen kunnen draaien om de verschillen tussen vraag en aanbod te verkleinen. Draaiknop 1: mensen meer regie over hun zorg/leven bieden en draaiknop 2: meer inzetten op digitale zorg. Hierbij moet volgens hem de focus niet komen te liggen op de digitale toepassing, maar op de veranderbereidheid van de medewerkers op dit gebied.
Egge van der Poel, auteur van het boek Geheelmeesters laat me kennis maken met de ‘Not-to-do-list’. Want opschalen betekent ook dat je sommige dingen beter niet kunt doen! In de zorg zijn we gewend er steeds maar blokjes boven op te leggen in plaats van eerst kritisch te kijken welke er weggehaald kunnen worden. Wellicht zouden we wat vaker in de koffiekamer Jenga moeten spelen?
Dagelijks 22 nieuwe gezondheidsapps!
Hans Agten, senior manager Innovatie & Advies bij zorgverzekeraar CZ introduceerde het kenniscentrum digitale zorg van de Nederlandse zorgverzekeraars. Dit kenniscentrum helpt jou, als zorgverlener, door de bomen het bos weer te ontdekken op zoek naar een evidence based interventie.
Wist je trouwens dat er meer dan 351.000 gezondheidsapps zijn en er elke dag 22 nieuwe bijkomen? Sjoerd Emonts van BeBright lichtte toe hoe zorgenablers 2021 je kan helpen in de keuze. Wellicht helpt ook dit artikel je op weg: Wegwijs in digitale innovatie: waar(mee) begin je?.
Menselijk contact
Resumerend, laten we in gesprek gaan om de vinger nog beter op de echte zere plek te leggen. Laten we ervoor zorgen dat iedere medewerker in élke zorgorganisatie inziet dat slimmer werken niet vrijblijvend (meer) is, juist om warme zorg mogelijk te maken. Laten we met elkaar een manier vinden om meer grip te krijgen en te houden op werkende interventies en hoe ermee te werken en er samen de schouders onder zetten. Ik denk graag met je mee als je van gedachten wilt wisselen.
Maar voor nu? Het is inmiddels 18:50 uur en moe maar voldaan doe ik mijn voordeur open en ben ik nog nét op tijd om mijn kleine mannetje een kus te geven voor het slapen gaan. En, hoewel ik hem al even in de trein heb gefacetimed (next best thing), blijft menselijk contact áltijd warmer dan het digitale.
Op 13 september organiseren wij het avondcongres Vitaal Digitaal over digitale preventie!
Deelname is kosteloos, blijf automatisch op de hoogte en abonneer je op onze nieuwsbrief.