Naar nieuws

Gebruikers vertellen: “In plaats van vier telefoontjes, één berichtje in OZOverbindzorg: dat werkt veel sneller!”

6 april 2021

We kunnen uitleggen hoe handig OZOverbindzorg is en hoeveel overzicht het geeft. Maar wie kan het beter vertellen dan de gebruikers zelf? Lees de ervaringen én tips van een wijkverpleegkundige, praktijkondersteuner, huisarts en mantelzorger.

Eline Baijense, wijkverpleegkundige Curadomi in Culemborg

“In Culemborg waren we in het begin nog aan het zoeken naar de meerwaarde en hoe te starten met OZOverbindzorg. Samen zoeken naar manieren om de communicatie en daarmee de samenwerking te verbeteren gaf verbinding voor de uiteindelijke start. Nu komen er vanuit huisartsen en thuiszorg steeds meer aanvragen voor OZOverbindzorg. Het zijn nu nog veelal kwetsbare ouderen en de ambitie is om het uit te breiden naar alle ouderen. OZOverbindzorg maakt het veel makkelijker om de ander te informeren en af te stemmen. In plaats van vier telefoontjes, één berichtje in OZO: dat werkt veel sneller! Ook houden we hiermee de mantelzorger beter op de hoogte, bijvoorbeeld als we een bericht sturen of een uitslag al binnen is. Even een uitslag uit een geriatrisch assessment delen is zo gedaan en prettig voor de mantelzorger om even na te lezen. Het systeem is gebruiksvriendelijk en je kunt weinig verkeerd doen. We delen dagcurves diabetes, bloeddruk en beleid. Voor de dagcurve diabetes scheelt het typewerk doordat je vinkjes aanklikt. Verbeterpunten? Ik heb nog een stap te maken in het betrekken van álle teamleden. Als iedereen het systeem écht gaat gebruiken dan draagt dat enorm bij aan onze samenwerking voor thuiswonende ouderen!”

Bernadette van der Hoff, POH-Ouderenzorg/Somatiek, ECT Tiel

Bernadette heeft al goede ervaringen met OZOverbindzorg. Ze schetst het beeld van een dementerende patiënt waar de mantelzorger op afstand mee doet in OZOverbindzorg. De thuiszorg komt er drie keer per dag en stuurt geregeld een bericht naar het netwerk. Ondanks dat de POH niet iedere week bij de patiënt over de vloer komt heeft ze goed zicht op de situatie en het verloop van deze patiënt. Ook de dagcurves diabetes komen via OZOverbindzorg binnen. “Ik krijg deze curves echt op een presenteerblaadje” zegt Bernadette. “Dat deze patiënt het thuis niet meer gaat redden komt door al deze informatie dan ook minder uit de lucht vallen. De voorbereiding hiervoor kan dan ook veel rustiger verlopen en je zet daardoor op tijd andere zorg in. Natuurlijk blijf je daarbij afhankelijk van de mogelijkheden en wensen van de kwetsbare oudere. Voordat we OZO gebruikten belden we dan zo nu en dan, maar dat kostte veel tijd en bracht niet alle informatie samen. Met OZO heb je alle berichten in één overzicht per patiënt en dat werkt efficiënt!” In de toekomst wil ze graag ook de zorgplannen die uit het MDO voortvloeien erin zetten en OZO meer gebruiken voor de palliatieve zorg. Bernadette benadrukt: “We moeten elkaar blijven motiveren en op OZO attenderen, dan plukken we er allemaal de vruchten van!”.

Bernadette werkt al sinds juni 2020 met OZOverbindzorg en heeft daardoor al een aantal praktische tips voor de andere gebruikers:

  1. Stuur even een berichtje naar het hele netwerk als je een oudere in OZO hebt gezet! Voor de familie en zorgverleners is dit erg wenselijk omdat iedereen dan weet dat het OZO-account is aangemaakt en het communiceren kan beginnen;
  2. Vink alleen diegenen aan voor wie het bericht van toepassing is;
  3. Zorg ervoor dat de juiste POH in OZO wordt gezet. Breng goed in kaart wie er precies betrokken zijn bij de patiënt en zet deze in OZO;
  4. Zet echt maar één coördinator in OZO, zodat duidelijk is wie het netwerk kan aanpassen indien nodig.
Floor Kolthof, huisarts ECT Tiel

“Wat onhandig dat deze patiënt nog niet in OZOverbindzorg zit! Die gedachte schoot me laatst door het hoofd bij een oudere waar de dagbesteding, de dementieconsulent en de geriater betrokken zijn.” Aan het woord is Floor Kolthof, huisarts in Passewaaij en Ophemert. “Het werkt zo snel en handig om iedereen hetzelfde bericht te sturen om beleid te delen of even te peilen hoe het ervoor staat bij andere zorgverleners of bij de mantelzorger. De bellijst die dagelijks voor me ligt kost me enorm veel tijd en met ‘even’ een bericht in OZO houd ik meer overzicht en houd ik professionals en mantelzorger veel beter op de hoogte. En dat allemaal op een moment dat het mij uitkomt waardoor mijn werk minder onderbroken wordt. Zorgverleners als de thuiszorg en de dagbesteding hebben veel zicht op de patiënt omdat ze veel vaker over de vloer komen. Ze zijn onze oren en ogen! Deze kennis komt samen in OZO en dat geeft een goed overzicht op wat er gebeurt en zo kan er meer preventief gewerkt worden.”

‘Is het dan niet weer een systeem erbij?’ Die vraag hoort ze regelmatig terugkomen. “Integendeel, als iedereen nu met OZO gaat werken dan vallen heel veel andere systemen af. Het is zo prettig om op één plek met zoveel mogelijk zorgverleners én de oudere en mantelzorger te communiceren! Dat scheelt heel veel andere systemen. En met één klik kom je vanuit het HIS Medicom in OZO, dat maakt het erg toegankelijk.”

Floor: “Mijn advies aan de anderen: zet de oudere met alle juiste zorgverleners en mantelzorger eraan gekoppeld in OZO. Dat luistert best nauw! Stuur een startbericht naar iedereen én ga ermee werken. Dat ik het laatst miste dat een patiënt niet in OZO stond is wel echt een teken dat we de goede kant op gaan.”

Mantelzorger

“Ik heb veel zorgen om mijn ouders. Mijn moeders gezondheid wordt steeds slechter en mijn vader met beginnende dementie maakt dat de situatie nog ingewikkelder wordt. Dat betekent dat ik regelmatig vragen heb. Recentelijk belde ik de dokter en moest toen een half uur in de wachtrij staan, dus probeerde ik het even via OZO. Dat was mijn eerste ervaring om even een berichtje te sturen. Het was eenvoudig! Ik was verbaasd over hoe snel ik reactie kreeg van de zorgverleners. Ook Whatsapp gebruik ik wel eens in de communicatie met zorgverleners, maar dat is niet veilig. De situatie van mijn ouders is zo complex dat ik niet altijd weet wie ik waarvoor moet hebben. Dan is het handig om in OZO alle zorgverleners het bericht te sturen. Ook is het makkelijk dat de zorgverleners een terugkoppeling of een samenvatting in OZO zetten. Zo blijf ik op de hoogte!”

Alle informatie over OZOverbindzorg vind je op deze pagina: OZOverbindzorg in Rivierenland. Heb je vragen over OZOverbindzorg? Neem gerust contact op met Suzan Buitenhuis.